Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Co jest potrzebne, żeby zaprojektować infografikę?

Gosia Zimniak / INFOGRAFIKI  / Co jest potrzebne, żeby zaprojektować infografikę?
tworzenie infografik

Co jest potrzebne, żeby zaprojektować infografikę?

Tworzenie infografik wymaga pewnych umiejętności, wiedzy i narzędzi. Jednak dziedzina ta nie jest zarezerwowana wyłącznie dla wybrańców (np. dla artystów, osób po studiach graficznych lub posiadaczy profesjonalnego programu graficznego). Chcesz wzbogacić komunikację swojej marki o infografiki? Sprawdź, co będzie Ci potrzebne do ich zaprojektowania!

W różnych opracowaniach na temat infografik autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, co jest potrzebne, żeby zostać projektantem infografik. Wymieniają kilka cech i atrybutów, które pomagają w tworzeniu infografik (nawet jeśli myślisz o tworzeniu projektów wyłącznie na własne potrzeby, a nie o zajmowaniu się tym zawodowo).

Bardzo ciekawie ujął to jeden z pionierów infografik – Nigel Holmes, tworząc swój (info)graficzny autoportret. Według niego skład procentowy cech i umiejętności projektanta infografik wygląda następująco:

  • 25% — umiejętność korzystania z obu półkul mózgowych (z prawej półkuli odpowiadającej za poczucie estetyki, sztukę, muzykę, orientację w przestrzeni oraz z lewej, która odpowiada za zdolności analityczne, naukę, liczby, język);
  • 25% — dziennikarska ciekawość świata i dobra obserwacja;
  • 25% — umiejętność rysowania i pisania (obie te umiejętności traktowane na równi);
  • 9% — pasja do tego, co się robi;
  • 7% — poczucie humoru;
  • 5% — wiedza na temat historii grafiki;
  • 3% — obsługa komputera;
  • 1% — wygodne krzesło (do siedzenia przez długie godziny).

Pomimo że to zestawienie ma już trochę lat, uważam, że jest nadal aktualne.

Co, według mnie, jest potrzebne, żeby zabrać się za projektowanie infografik?

Pewien sposób myślenia

Mam wrażenie, że obecnie tworzenie infografik omawiane jest głównie pod kątem aspektów technicznych. Co więcej, w internecie jest pełno artykułów, które odpowiadając na pytanie: Jak zaprojektować infografikę? podrzucają listę darmowych programów graficznych. Zobacz, Nigel Holmes dał obsłudze komputera tylko 3% (co prawda było to już parę lat temu, ale zawsze…)

Według mnie do stworzenia (dobrej!) infografiki potrzebny jest przede wszystkim pewien szczególny sposób myślenia, łączący w sobie kreatywność i nieszablonowość oraz bardziej analityczne podejście. Projektant infografik musi mieć wyobraźnię, żeby wymyślić, w jaki sposób przedstawić coś wizualnie. Musi mieć też umiejętność zwięzłego przedstawiania informacji (a wcześniej wyszukania ich i zebrania) oraz wybierania esencji przekazu.

Zdolności artystyczne(?)

Bardzo często blokadą przed samodzielnym tworzeniem grafiki (nawet tylko na własne potrzeby) jest przekonanie, że do tego konieczne są zdolności artystyczne. Nie do końca tak jest, bo przecież infografikę możesz utworzyć, wykorzystując gotowe elementy, gotowe grafiki czy ilustracje (ich szeroki wybór znajdziesz w różnego rodzaju internetowych bankach zdjęć), czyli zdolności do ich tworzenia nie są konieczne. Oczywiście, trudniej stworzyć oryginalną, wyróżniającą się, personalizowaną infografikę wykorzystując gotowe rozwiązania (dlatego jednak uwzględniam zdolności artystyczne w moim wykazie). Wszystko zależy od tego, jaki efekt i cel chcesz uzyskać.

Poza tym warto podkreślić, że infografika nie musi być dziełem sztuki. Co prawda, miłe dla oka, atrakcyjne projekty wyróżniają się i robią wrażenie na odbiorcach, jednak w przypadku infografiki wartość artystyczna nie jest najważniejsza.

Pisze o tym Mark Smiciklas w książce „Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie”:

Koniecznie należy też zrozumieć, że odbiorcy nie zawsze oceniają infografiki według kryteriów artystycznych — mogą ich nawet w ogóle nie oceniać. Przeciwnie: skoro nadrzędnym celem jest komunikacja, to odbiorcy przede wszystkim oczekują, że dzięki infografice czegoś się dowiedzą .

Nie ma uniwersalnych zasad dotyczących tworzenia artystycznych projektów (przyznasz, że artyzm to dosyć subiektywne zagadnienie). Są natomiast zasady, jak tworzyć harmonijne, skuteczne projekty graficzne, których celem jest efektywna komunikacja.

Umiejętności projektowe

Umiejętności projektowe to już coś bardziej „do zdobycia” niż zdolności artystyczne. Bo projektowanie skutecznych, przyciągających uwagę i spełniających określone cele infografik tak naprawdę podlega określonym zasadom.

W mojej książce o infografikach (która wkrótce się ukaże) piszę o różnych aspektach projektowania graficznego. Począwszy od psychologii (niektóre z zasad projektowania wykorzystują psychologię), poprzez zagadnienia kompozycji i layoutu, pojęcia związane z projektowaniem (np. proporcja, dominacja, hierarchia, nawigacja), aż po zagadnienia koloru i typografii.

Już teraz zostaw swój adres e-mail, abym mogła wysłać Tobie powiadomienie, kiedy książka ukaże się w druku.

 

Narzędzia

Jak widzisz, dopiero teraz dochodzimy do kwestii programów graficznych (co wiele osób umieszcza na pierwszym miejscu).

Tak naprawdę o tym, czy infografika będzie świetna czy przeciętna wcale nie decyduje, jakie narzędzie wykorzystamy do jej tworzenia. To, że opanujemy do perfekcji nawet najbardziej wypasiony program graficzny nie znaczy, że stworzymy świetną infografikę. Równie dobrze możemy stworzyć świetną infografikę w darmowej Canvie czy po prostu rysując ją na papierze…

Ja, w związku z tym, że zajmuję się tym zawodowo, korzystam z profesjonalnych programów graficznych. Jest to Adobe Illustrator lub Adobe Photoshop (gdy w infografice wykorzystuję rysunek odręczny np. jak tutaj lub tutaj).

Jest szeroki wybór internetowych, darmowych programów do tworzenia grafiki. Oczywiście mają one swoje minusy, ale czasami nie stanowią one wielkiego problemu i przeciwwskazania do ich stosowania. Część z nich np. odblokowuje niektóre potrzebne funkcje dopiero po wykupieniu wersji rozbudowanej. Bardzo często „ceną” za korzystanie z darmowego programu online jest to, że na Twoim projekcie pojawia się logo tej aplikacji. Rozpowszechniając swój projekt — rozpowszechniasz jednocześnie wizerunek tej marki. Zastanów się, czy tego chcesz. Czy chcesz promować swoją markę, czy markę aplikacji? Mogą też pojawić się ograniczenia w eksploatacji projektu. Może się okazać, że swojego projektu nie możesz zapisać w wersji roboczej lub nie zapiszesz danego pliku w jakimś konkretnym rozszerzeniu (np. pdf). Dlatego przed pracą warto zapoznać się z zasadami użytkowania takich programów.

Jakie mogą być darmowe programy, w których stworzysz infografikę?

GIMP — program, który można pobrać i zainstalować na komputerze, nazywany jest darmowym odpowiednikiem komercyjnego Photoshopa.

Inkscape — darmowy program graficzny do pobrania na komputer (nazywany też odpowiednikiem CorelDraw). Można w nim tworzyć infografiki, kształty, diagramy, ikony oraz ilustracje.

Canva — bardzo popularna i prosta w obsłudze aplikacja, która pozwala na tworzenie prostych grafik, plakatów czy infografik.

Venngage — internetowa aplikacja, która umożliwia tworzenie projektów infografik, prezentacji, plakatów, raportów, graficznych CV, ulotek czy zaproszeń. Znajdziesz tam mnóstwo gotowych szablonów, w których wystarczy podmienić teksty czy grafiki.

Piktochart — aplikacja internetowa przeznaczona do tworzenia infografik, prezentacji lub innych grafik (np. do mediów społecznościowych). Możemy tworzyć infografiki zarówno od zera, jak i na podstawie gotowych szablonów i korzystając z bazy kształtów oraz elementów graficznych.

Easel.ly — aplikacja również zawiera gotowe, praktyczne szablony infografik oraz bazę elementów, takich jak tła, strzałki, kształty.

Infogram — aplikacja, dzięki której można tworzyć infografiki zawierające atrakcyjne wizualnie wykresy lub mapy.

 

Jak widzisz, trochę potrzeba do zaprojektowania infografiki, ale wiedza i narzędzia są na wyciągnięcie ręki. Jeśli chcesz wykorzystywać infografiki w komunikacji swojej marki, ale nie chcesz podjąć się tego samodzielnie, zawsze możesz też napisać do mnie 😉