Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Rodzaje infografik, które sprawdzą się w biznesie

Gosia Zimniak / INFOGRAFIKI  / Rodzaje infografik, które sprawdzą się w biznesie

Rodzaje infografik, które sprawdzą się w biznesie

Infografiki stały się bardzo popularną formą prezentowania treści – nie tylko przyciągają uwagę, ale i ułatwiają czytelność i zrozumienie. Są świetnym sposobem na to, aby wyjaśniać i dzielić się wiedzą, komunikować wartości marki, budować zaangażowanie  i opowiadać historie. Nic dziwnego, że sprawdzają się w biznesie i komunikacji marketingowej. Jest wiele różnych infografik, które w różny sposób prezentują treści. Jak wybrać odpowiednią infografikę? W tym wpisie omówię dokładniej rodzaje infografik i ich pomysły na wykorzystanie w biznesie.

rodzaje infografik

Oś czasu

Ten typ infografiki przedstawia informacje w porządku chronologicznym. Infografika w formie osi czasu zawiera warte odnotowania wydarzenia z przeszłości, pomaga ukazać czasowe relacje między nimi i zbudować kontekst historyczny.

Jak możesz ją wykorzystać w swoim biznesie?

Na przykład przedstawiając historię swojej firmy czy marki. Przedstaw najważniejsze momenty istnienia swojej firmy – kamienie milowe, przełomy, ważne osiągnięcia. Dzięki temu nie tylko zbudujesz relację, pokazując kulisy swojej działalności, zwiększysz także wiarygodność w branży, zwłaszcza jeśli działasz już od dłuższego czasu. Pokażesz, że wdrażasz nowości, zmiany i nadążasz za wymogami rynku. Odbiorcy zobaczą, jak Twoja marka rozwinęła się przez te wszystkie lata, wzbudzisz emocje i zaangażowanie.

Dobrym pomysłem jest też prezentacja chronologii Twoich usług czy produktów. Jak się zmieniały? Jak je udoskonalałeś? Taka infografika wzbudza ciekawość, a pośrednio to dobry pomysł na zaprezentowanie oferty.

Oś czasu sprawdzi się także do prezentacji harmonogramów projektów. Może to być na przykład infografika podsumowująca w firmie kończący się rok. Do wykorzystania zarówno w komunikacji zewnętrznej (pokazanie klientom rocznych osiągnięć firmy), jak i wewnętrznej (co udało się nam wspólnie zrobić).

Lista

Artykuły zawierające listy to chyba najbardziej popularne rodzaje internetowych treści. Nic dziwnego, już same ich tytuły typu: 10 aplikacji, które ułatwią ci pracę5 sposobów na poprawę efektywności niosą w sobie obietnicę wartościowych treści oraz tego, że artykuły te są podane w czytelny i zwięzły sposób. Infografika może nadać takim artykułom nowy wymiar i dodać jeszcze więcej mocy. Z pomocą elementów graficznych możesz nadać takiej liście ciekawą formę.

Jakiego rodzaju informacje możesz przedstawić w formie graficznej listy? Mogą to być narzędzia powiązane z Twoją działalnością, sposoby na ułatwienie czegoś, tzw. lifehacki i inspiracje.

skupienie podczas pracy infografika

Inne przykłady infografik typu lista:

7 zasad budowy marki osobistej

10 przykazań kultury obsługi klienta według Tony’ego Hsieha

Porównanie

Infografika porównawcza to wizualizacja dwóch obiektów, aspektów czegoś w celu zestawienia ich, wykazania podobieństw i różnic.

Jakie zastosowanie biznesowe może mieć taka infografika?

Możesz podkreślić, czym wyróżnia się twoja firma od konkurencji. Możesz porównać nową wersję twojego produktu/usługi ze starą. Ciekawe są, również bazujące na zasadzie porównania, infografiki typu przed i po. Jest to sposób na pokazanie, jak życie Twojego klienta może się zmienić po zastosowaniu Twoich produktów czy skorzystaniu z Twoich usług. Po jednej stronie pokazujesz sytuację przed zastosowaniem Twojego produktu czy usługi, po drugiej stronie pokazane, co się zmieniło po skorzystaniu z Twojej oferty. Co ważne i warte odnotowania, taki efekt (gdy na raz porównujemy obie sytuacje) trudno uzyskać posługując się samych słowem pisanym!

Najprostszy sposób tworzenia takiej infografiki, to podzielić projekt w pionie na dwie części i zaprezentować po obu stronach dwa aspekty tematu.

Artykuł wizualizowany

Najprościej mówiąc, to artykuł w formie wizualnej. Podobnie jak tekstowy artykuł, taka infografika zawiera jasny podział na nagłówek – tytuł i wstęp, rozwinięcie tematu i zakończenie.

Dzięki wizualizacji przedstawiana treść staje się atrakcyjniejsza, bardziej czytelna i łatwiejsza do zrozumienia. Obecnie wiele dużych portali publikuje artykuły w formie infografik. Mogą to być infografiki rozbudowane, prezentujące różne aspekty i fakty dotyczące konkretnego tematu. Mogą to być też mniejsze infografiki, skupiające się na jakimś jednym zagadnieniu i dające konkretne rady.

Jeśli prowadzisz firmowy blog, spróbuj raz po raz zamiast pisanego artykułu opublikować infografikę. Do jej stworzenia możesz wykorzystać nawet istniejące już wpisy (to bardzo fajna forma recyclingu treści).

zalety biegania infografika

Inne przykłady artykułów wizualizowanych – infografiki, które zrobiłam dla Onetu:

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

Jak zarabiać bez wychodzenia z domu

Wegetarianizm – z czym to się je?

Proces

Co zrobić, aby wizja zrobienia czegoś nie onieśmielała i nie przytłaczała? Podzielić proces na małe kroki. I zwizualizować je! Mam wrażenie, że infografika to wprost stworzona forma do przedstawienia wszelkiego rodzaju procesów i instrukcji. Już samo określenie droga do zrobienia czegoś nasuwa wizualne metafory. Ponadto, używaj grafik, zdjęć czy ikonek, by wyjaśnić poszczególne etapy. Pomoże to odbiorcom lepiej zrozumieć przedstawiane zagadnienie.

Jak przemycić w infografice przedstawiającej proces własną firmę czy markę? Pokaż, że skorzystanie z Twojej oferty może być jednym z elementów tego procesu. Wszelkiego rodzaju treści wyjaśniające, jak coś zrobić – poradniki i samouczki, dzielenie się wiedzą, jak coś zrobić to świetny sposób na budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie.

Tego typu infografiki można też fajnie wykorzystać przy wyjaśnianiu, jak wygląda współpraca z nami.

infografiki o coachingu

Mapa

Mapy mają istotne miejsce w dziedzinie wizualizacji danych. Od zarania dziejów stosowane były do pokazywania i wyjaśniania świata.

Jak natomiast wykorzystać mapy w kontekście biznesowym? Dzięki infografikom zawierającym mapy przedstawisz wszelkie kwestie związane z lokalizacją – możesz pokazać rozmieszczenie oddziałów firmy, jej filie czy punkty obsługi. Jeśli organizujesz jakieś wydarzenie przyda się infografika z mapą, gdzie co można znaleźć na terenie, gdzie odbywa się wydarzenie.

Infografika może bazować na mapie. Mapa może też być elementem np. artykułu wizualizowanego. Wiele informacji można pokazywać w kontekście lokalizacji. Jako przykład, infografika o wodach termalnych z mapą, na której przedstawione jest występowanie wód termalnych w Polsce. Było to świetne odniesienie do podjęcia tematu wód termalnych i pokazania ich zastosowania w kosmetykach.

Graficzne cv

To wizualne przedstawienie kariery, umiejętności, zainteresowań, czyli tego, co zawiera tradycyjne cv. Z tą różnicą, że dzięki elementom wizualnym możemy nadać znaczenia informacjom na nasz temat. Na przykład uwypuklając wizualnie to, co ważne i co chcemy podkreślić.

Ok, ale powiesz: Ja mam swój świetnie prosperujący biznes i nie planuję w najbliższym czasie szukać pracy. Po co mi nowe cv?

Piszę o tym, ponieważ jest to też świetny element budowania marki osobistej. Idealny dla przedsiębiorców, którzy chcą zaprezentować swoją osobę w ciekawy sposób.

Takie kreatywne cv można wykorzystać np. na stronie firmowej w zakładce O mnie. To jedna z najchętniej odwiedzanych podstron (ach, ta ludzka ciekawość, uwielbiamy sprawdzać, kto stoi za danych przedsięwzięciem), dlatego warto, by robiła wrażenie i wzbudzała emocje (a dzięki środkom wizualnego przekazu jest to o wiele łatwiejsze).

Oczywiście takie cv różni się wtedy od takiego, które wysłałoby się potencjalnemu pracodawcy. Przede wszystkim doborem informacji (potencjalny klient nie musi wiedzieć, do jakiego liceum uczęszczałeś) oraz większą swobodą i możliwością kreatywnego zaszalenia.

Infografika liczbowa

Za pośrednictwem infografiki zwizualizujesz i przedstawisz duże porcje liczb, danych i statystyk. Wszystko, co do tej pory wydawało Ci się zawiłe i trudne do przedstawienia: wyniki ankiety, badań, studiów. Jak się okazuje, wykresy i tabelki nie muszą być nudne, możemy osiągnąć unikalny, interesujący efekt.

Jakie są główne korzyści obrazowania statystyk poprzez infografiki? Przede wszystkim przejrzystość i zwięzłość – infografiki pomagają odbiorcom w zrozumieniu dużych ilości danych. Wizualizacja nadaje sens danym – pomaga zaprezentować historię stojącą za liczbami. Dzięki wizualizacji możemy nadać liczbom ciekawy i wzbudzający emocje kontekst.

Przykładem jest wizualizacja danych liczbowych wykorzystana w projekcie folderu dla Marty Maciszewskiej-Malinowskiej – familymanager.pl

Anatomia

To jeden z moich ulubionych rodzajów infografiki. Pozwala przedstawić temat w sposób szybki, efektowny i przejrzysty. Infografika omawia poszczególne części czy składowe danego przedmiotu lub zjawiska. Najczęściej wygląda tak, że na środku prezentowany jest omawiany obiekt, a od niego odchodzą gałęzie prowadzące do opisu poszczególnych elementów. Zobacz infografikę o tym, jak stres wpływa na nasze ciało – tam jest zastosowany ten sposób prezentowania informacji.

Na tym nie kończy się repertuar biznesowych infografik. Przedstawione przeze mnie rodzaje infografik są najpopularniejsze, ale pomysłów może być jeszcze więcej (pewnie kiedyś jej jeszcze przedstawię). Oczywiście tworząc projekt dla swojej marki nie musisz trzymać się tylko jednego rodzaju infografiki, żeby przedstawić dany temat. Rozbudowane infografiki często podzielone są na części wykorzystujące różne sposoby przedstawiania danych.

Na którą infografikę się zdecydujesz?