Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Marketing na Facebooku: działasz naprawdę czy tylko ściemniasz?

Gosia Zimniak / BIZNES  / Marketing na Facebooku: działasz naprawdę czy tylko ściemniasz?
marketing na facebooku

Marketing na Facebooku: działasz naprawdę czy tylko ściemniasz?

Facebook – można go kochać (gdy zdobywamy nowe lajki) lub nienawidzić (bo pożera nasz czas i ucina zasięgi pieczołowicie przygotowywanych przez nas postów). W każdym razie serwis ten ciągle pozostaje narzędziem nr 1 internetowego marketingu. Sama ostatnio byłam trochę zmęczona Facebookiem. Trochę mnie przytłaczał informacjami i ofertami. Przyzwyczajenie sprawiło, że do moich działań w ramach tego portalu podchodziłam bezrefleksyjnie – bez celów i planu. Poza tym Facebook ma u mnie dużego konkurenta w postaci Instagrama, gdzie zdecydowanie lepiej mi się ostatnio działało.

Dlatego chętnie przyjęłam propozycję zapoznania się z kursami Social Media LAB, dzięki którym mogłam trochę odświeżyć moje spojrzenie na marketing na Facebooku, dowiedzieć się nowych rzeczy i zainspirować do własnych działań. Dzięki przerobieniu tych kursów dowiedziałam się, jak przejść poziom wyżej w marketingu na Facebooku – co zrobić, aby Facebook przestał być pożeraczem czasu, a stał się pomocny w realizacji biznesowych celów.

A Ty jesteś na Facebooku? Żeby dowiedzieć się, czy działasz skutecznie, czy tylko ściemniasz, odpowiedz sobie ze mną na kilka pytań:

Czy masz strategię?

Czy wiesz po co jesteś na Facebooku? Bardzo często zakładamy firmowy profil na Facebooku dlatego, że „tam trzeba być” lub „wszyscy tam są”. Warto mieć jakiś większy cel i powód działań na Facebooku. Pomocne jest określenie 1-2 (nie więcej!) nadrzędnych celów obecności naszej marki na Facebooku, jak i bardziej szczegółowe cele mniejsze. Szczegółowe cele należy określić w sposób mierzalny. „Zwiększenie świadomości marki” czy „zwiększenie sprzedaży” – to bardzo enigmatyczne określenia, ale liczba wzmianek o naszej marce czy liczba przekierowań do naszego sklepu – to jest coś, co już można zmierzyć.

Więcej o strategii w social media możesz dowiedzieć się z darmowego szkolenia Moniki Czaplickiej.

Czy analizujesz i wyciągasz wnioski?

Publikując wpisy na Facebooku można iść na żywioł, ale można też robić to w sposób przemyślany i taki, który da nam szanse, że trafimy z naszym przekazem do większej liczby osób i zbudujemy zaangażowanie. Przydają się tutaj różnego rodzaju analizy. I wcale nie trzeba być zawodowym analitykiem biegłym w tabelkach excelowskich. Wystarczy np. zerknięcie do statystyk i do historii naszego profilu. Wszystko widać gołym okiem. Jakiego rodzaju wpisy budziły największe zainteresowanie? O której godzinie były publikowane? Analizie warto poddać także naszą konkurencję. Jakiego rodzaju wpisy ona publikuje? Ile? Jak buduje zaangażowanie? Pomocne mogą być również wyniki badań rynku publikowane np. przez portale marketingowe czy strony typu Sotrender.

Oczywiście analizowanie i wyciąganie wniosków musi przełożyć się na działanie.

Czy znasz i stosujesz zasady dobrej komunikacji?

Czym właściwie charakteryzuje się dobra komunikacja? Ja bym określiła to najprościej – wspiera nasze cele i jest dostosowana do grupy docelowej. Oczywiście są uniwersalne facebookowe zasady dotyczące tworzenia skutecznych komunikatów: trzeba pisać językiem zwięzłym, prostym, nie warto bać się emocji (pokazywać ludzką twarz marki), poza tym nie zachęcać na siłę do działania i nie promować przesadnie.

Warto postawić też na wizualną komunikację: tworzyć wpisy graficzne, pamiętać o brandingu (logo i kolory „firmowe” na grafikach) i spójności wizualnej. Pokazywać, zamiast opisywać. Oczywiście nie każdy obrazek publikowany na Facebooku skazany jest na sukces z samego faktu, że to obrazek, dlatego należy zadbać o estetykę.

Zasady dobrej komunikacji stosujemy we wszystkich wpisach: produktowych, tzw. o kategorii i rozrywkowych. Dobra komunikacja to zachowanie odpowiedniej równowagi w publikowaniu tych rodzajów wpisów (za dużo produktowych może sprawić, że będziemy posądzeni o spamowanie, za dużo rozrywkowych może nie przynieść nam efektów biznesowych).

Czy stosujesz narzędzia wspomagające?

Działając na Facebooku nie powinniśmy się ograniczać wyłącznie do Facebooka… Jest masa narzędzi, które pozwalają nam tworzyć świetne treści na Facebooka, np. programy graficzne typu Canva czy Piktochart. Są aplikacje, które pozwalają monitorować marki i podejmować lepsze decyzje w mediach społecznościowych, np. Brand24 czy Sotrender. Są też narzędzia, które pozwalają zarządzać profilami w mediach społecznościowych, zwłaszcza jeśli mamy więcej profili w danym serwisie. Tutaj prym wiodą: Hootsuite czy Buffer.

Wszystko to po to, aby marketing na Facebooku był łatwiejszy, skuteczniejszy i przyjemniejszy. I żeby nie zabierał zbyt wiele czasu.

 

Jestem ciekawa, jak Ty działasz na Facebooku. Masz strategię? Analizujesz?