Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Jak zaprojektować infografikę – mój proces krok po kroku

Gosia Zimniak / INFOGRAFIKI  / Jak zaprojektować infografikę – mój proces krok po kroku
jak zaprojektować infografikę

Jak zaprojektować infografikę – mój proces krok po kroku

Jak zaprojektować infografikę? Dzisiaj przedstawię Tobie pokrótce mój proces tworzenia infografik. To będzie wpis dla tych, którzy chcą stworzyć infografikę samodzielnie, ale także dla tych, którzy chcą ją zlecić (dowiesz się, czego możesz się spodziewać po współpracy ze mną) lub po prostu są ciekawi jak wygląda praca nad infografiką. Zapraszam!

Mój proces projektowania infografik różni się trochę w zależności od tego, czy tworzę infografikę dla klienta czy dla własnych potrzeb, jaki jest jej temat i czy zlecenie uwzględnia też opracowanie treści.

 

Na początku jest pomysł…

Wiadomo, infografikę tworzymy nie po to, żeby dołożyć swoją cegiełkę do i tak już przepełnionego internetu, tylko po to, aby zrealizować jakieś cele. Motywacje do stworzenia infografiki mogą być różne. Bardzo fajne jest to, że infografika ma tak wiele zastosowań. Tworzę infografiki na blogi eksperckie, do social mediów, infografiki jako foldery wysyłane klientom lub jako reklamy do prasy.

Przeznaczenie infografiki warto znać przed przystąpieniem do projektowania. Zawsze pytam klientów o kwestie techniczne – o wymiary i to, gdzie infografika będzie zamieszczana (inaczej trochę projektuje się dla internetu, inaczej do druku). Kto będzie odbiorcą infografiki? Zrozumienie tego pomoże w obraniu kierunku działań projektowych oraz ma wpływ na charakter projektu. Pytam się też klientów o to, co im się podoba – jaki styl wizualny? I czy jest określona kolorystyka, której mam się trzymać.

 

Opracowanie treści

Podstawą dla mnie jest dobre przygotowanie treści na infografikę. Pracy nad infografiką nigdy nie zaczynam od włączenia programu graficznego, najpierw muszę wiedzieć, co będę przedstawiać na projekcie.

Jeśli chodzi o współpracę z klientem, czasami dostaję treść do przedstawienia na infografice. Czasami są to konkretne punkty, które trzeba po prostu przedstawić w sposób wizualny, czasami jest to bardziej rozbudowany materiał (np. książka), z którego wybieram esencję do przedstawienia na infografice. Czasami dostaję wyłącznie temat, który opracowuję sama.

Warto pamiętać, że infografika nie może podejmować zbyt rozbudowanego zagadnienia. Warto wybrać jedną tezę, jeden problem, a następnie dobrać takie informacje, które wytłumaczą dane zagadnienie.

Skąd wziąć treść na infografikę? Źródła mogą być różne. Przede wszystkim to wiedza, którą posiadasz, jeśli specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie. Może to być coś, co już masz opublikowane, ale w samej formie pisemnej (tzw. recycling treści). Źródeł ciekawej wiedzy można szukać w internecie lub książkach. Ważne jest to, aby podać źródła w stopce i upewnić się, czy w ogóle możemy je wykorzystać.

Po zebraniu materiałów i źródeł pozostaje niewdzięczne zadanie – selekcji informacji, co w praktyce bardzo często polega na odrzuceniu większości tekstu. Redagowanie tekstu na infografikę to tak naprawdę mocne jego skrócenie.

 

Jak pokazać treść w sposób wizualny?

Projektowanie infografiki wiąże się z wieloma działaniami, które mają na celu przekształcenie treści w odpowiednią formę wizualną. Na poniższej grafice przedstawiłam na czym mniej więcej to polega 😉

Infografika nie jest po prostu tekstem z doklejonymi rysunkami, tekst i obraz w infografice współistnieją, przenikają się tworząc logiczną całość. Warto o tym pamiętać!

Jak zatem wizualizować treść? Jest parę sposobów, które stosuję w swojej pracy.

  • Ilustrowanie – ilustracje nie tylko uzupełniają treść i pomagają ją objaśnić, ale też ją interpretują, wyrażają emocje. Zobacz infografikę o pracy zdalnej – zilustrowałam tam poszczególne zajęcia, które można wykonywać w domu. Stworzyłam też ilustrację przedstawiającą pracującego w domu freelancera w dwóch wersjach — przy zaletach tego rozwiązania i wadach. Jak możesz zobaczyć, są tu typowe elementy ilustrujące pracę w domu: fotel (jest domowo), komputer (jest praca), zilustrowałam rozpraszacze, a nawet myśli freelancera. Ilustracjom dodałam rys emocjonalny poprzez odpowiednią mimikę twarzy freelancera, trochę karykaturalnie potraktowałam ubranie i nawet kot jest nieco zmęczony zdalną pracą swojego pana (chociaż w samej treści kota nigdzie nie ma). 
  • Tworzenie metafory wizualnej – czyli zastosowanie obrazu, który przedstawia jakąś ideę lub koncept. Przykładem może być metafora drogi np. w infografice 5 przeszkód na drodze do Twojego sukcesu (i tym samym kamienie są metaforami wizualnymi omawianych przeszkód).
  • Osadzanie w kontekście – tutaj trzeba poszukać elementów wizualnych, które kojarzą się z daną treścią. Przykładowo, gdy mowa o kolorach i ich zastosowaniu w psychologii — można przedstawić paletę i farby.
  • Stosowanie schematów blokowych – czasami informacje (zwłaszcza równorzędne) można fajnie pogrupować. Zobacz infografikę o Fridzie Kahlo lub 7 zasad budowy marki osobistej.

 

Przede wszystkim myślimy wizualnie! Świetna infografika kładzie większy nacisk na obraz niż na tekst. Dlatego warto starać się jak najwięcej treści przedstawić za pomocą obrazu. Gdzie to tylko możliwe, wizualizować tekst i informacje — zamiast słów stosować obraz.

 

Z opracowaną koncepcją na infografikę, treścią i pomysłem na to, jak przedstawić wizualnie dane zagadnienie zaczynam najlepsze, czyli…

 

Projektowanie

W przypadku braku doświadczenia w projektowaniu infografik, polecam zacząć od kartki papieru i ołówka (nie ograniczamy naszej wyobraźni i kreatywności kwestiami technicznymi, poza tym o wiele lepiej się myśli na papierze). Ja tak robiłam na początku mojej przygody z infografikami. Obecnie muszę przyznać, że już coraz rzadziej, często od razu wrzucam treść do programu graficznego i w głowie układa mi się layout infografiki.

Zobacz poniżej jak to wygląda, kiedyś zrobiłam screena infografiki na tym etapie.

Jak zaprojektować infografikę

Na początku trzeba rozrysować sobie szkielet tego, jak ma wyglądać całość. To nic innego jak nadanie informacjom jakiejś struktury. Należy pamiętać o tym, jakie informacje są najważniejsze oraz jaki powinien być przepływ między nimi – czy konieczne jest kierowanie wzrokiem odbiorcy, czy ważne jest w jakiej kolejności odczytuje on informacje przedstawione na infografice?

 

Praca nad wyglądem infografiki

Oczywiście wcześniej zastanawiam się w ogóle, jaki styl będzie miała infografika – czy będzie bardziej minimalistyczna, realistyczna czy w stylu komiksowym, czy grafiki wykonam w programie graficznym, czy wykorzystam rysunek odręczny…

Nadchodzi czas na dodawanie elementów graficznych. Ilustracje, ikonki, diagramy, wykresy, mapy to elementy poprzez które opowiada się historię. One nie są wyłącznie dekoracyjnym dodatkiem, ale niosą znaczenie i pomagają w tłumaczeniu treści.

Poniżej kolejny screen z tego etapu 😉

jak zaprojektować infografikę

Kolejny etap to dobieranie kroju pisma, kolorów, Ciekawe wizualnie, kolorowe infografiki przykuwają wzrok, ale warto pamiętać też o prostocie. Nie warto stosować zbyt dużej ilości krojów pisma (2 wystarczą). Również kolor powinien być mądrze stosowany – dostosowany do wizerunku marki i zapewniający czytelność – dobry kontrast pomiędzy elementami a tłem.

Gdy już jest stworzony ogólny obraz infografiki – czas na dopieszczanie jej i pracę nad detalami.

Czy tytuł/nagłówek infografiki przykuwa uwagę? Czy zawarte jest jakieś wezwanie do działania/call to action? Czy w stopce są wszelkie potrzebne dane?

 

Testy, testy, testy…

Gdy mam już w miarę gotową infografikę przeprowadzam testy. Sprawdzam np. czy wszystko jest czytelne.  W tym celu zapisuję lub drukuję ją w docelowym wymiarze. Czasami wrzucam ją na stronę w szkic wpisu lub na testowe konto na FB – jeśli wiem, że będę osobno ją tam publikować.

 

Puszczenie infografiki w świat, zbieranie pochwał, lajków i linków 🙂

Puszczenie infografiki w świat i jej promocja to już jest osobny, rozbudowany temat, który na pewno kiedyś rozwinę na blogu 😉

 

Tak mniej więcej wygląda u projektowanie infografiki. Jeśli masz jakieś pytania dotyczące tego procesu, chętnie odpowiem. A jeśli zainteresował Cię temat i chcesz zgłębić tajniki infografik, polecam moją książkę o infografikach, która już wkrótce się ukaże. Zapisz się na listę osób zainteresowanych, a powiadomię Cię, kiedy ruszy sprzedaż 🙂