Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Jak infografiki pomagają w budowaniu marki?

Gosia Zimniak / WSZYSTKO O INFOGRAFIKACH  / Jak infografiki pomagają w budowaniu marki?
rodzaje infografik

Jak infografiki pomagają w budowaniu marki?

Budujesz swoją markę? Zatem koniecznie przeczytaj, w jaki sposób mogą Tobie w tym pomóc infografiki. Infografiki to świetny sposób, aby przekazać określony komunikat. Dobrze zaprojektowane, ciekawe infografiki pokażą wartość Twojej marki oraz korzyści, jakie przynosi swoim odbiorcom. Warto wykorzystać ich potencjał!

Zaprojektowałam już infografiki dla wielu różnych marek, poza tym od kilku lat buduję własną markę, dzisiaj zebrałam kilka moich spostrzeżeń dotyczących zalet infografik w procesie budowania marki. Podrzucę Tobie też kilka pomysłów na infografiki, które dobrze przysłużą się Twojej marce 🙂

W jaki sposób infografiki wspierają proces budowania silnej marki?

1. Budowanie pozycji eksperta

Jeśli jesteś przedsiębiorcą/freelancerem to na pewno zależy Tobie na tym, żeby być postrzeganym jako ekspert w swojej dziedzinie. A możliwe jest to m.in. poprzez publikowanie wartościowych dla odbiorców (w tym potencjalnych klientów) treści zawierających cenną wiedzę i Twoje doświadczenie. Infografiki są numerem jeden, jeśli chodzi o skuteczne dzielenie się treściami w internecie. Po pierwsze przyciągają oko i zwracają uwagę (a uwaga internauty to obecnie towar deficytowy). Poza tym wiedza prezentowana jest w sposób czytelny, przejrzysty i zrozumiały.

 

2. Wywoływanie emocji

Równie ważne, co dostarczanie wartościowej wiedzy jest wywoływanie określonych emocji. Dlaczego przekaz emocjonalny jest tak ważny? Lepiej zapamiętujemy marki, które w jakiś sposób nas poruszyły. Materiały wizualne są znakomitym nośnikiem emocji. A w przypadku infografik masz cały wachlarz środków wyrazu: obraz, kolor, kształty, ikony, zdjęcia, no i tekst oczywiście. Możesz rozśmieszyć infografiką, poruszyć garścią nieznanych informacji lub poprawić pewność siebie odbiorcy, kiedy podzielisz się ilustrowaną instrukcją, jak coś zrobić. Zbuduj pozytywne doświadczenie wykorzystując cały potencjał infografik.

 

3. Wsparcie strony internetowej pod kątem SEO

Infografiki mogą pełnić też znaczącą rolę w kwestii upowszechniania informacji o Twojej marce. Przede wszystkim mają one potencjał viralowy – ludzie bardzo chętnie dzielą się w social mediach ciekawymi infografikami. Infografiki wspierają też pozycjonowanie strony, o czym pisałam więcej we wpisie: Popraw SEO swojej strony dzięki grafikom!

 

4. Różnorodność wykorzystania

Infografiki świetnie sprawdzają się na stronach internetowych, blogach, w social mediach czy w newsletterach. Jednak infografiki mają rację bytu nie tylko w internecie… Infografikę można wydrukować w formie plakatu, ulotki, reklamy… Wszystko to przysłuży się Twojej marce. Jedna inwestycja w infografikę – wiele zastosowań. Dlatego warto dobrze przemyśleć, jakie by mogły być przyszłe zastosowania Twojej infografiki, zanim zaczniesz projektować lub zanim zlecisz projekt infografiki, ponieważ od tego zależy jak ona będzie wyglądać.

 

5. Widoczność marki

Projektując infografikę zawsze się staram, żeby odzwierciedlała ona charakter danej marki, pasowała do niej – wizualnie, ale nie tylko…  W jaki sposób możesz pokazać swoją markę na infografice?

  • Podstawą jest logo w stopce lub nagłówku, jednak niech nie będzie zbyt duże, przytłaczające.
  • Określone kroje pisma – zastosuj w infografice – jeśli takowy posiadasz – swój firmowy krój pisma. Jeśli nie posiadasz – warto postawić na czytelne, proste czcionki do głównej treści. Pole do popisu daje nagłówek i śródtytuły. Tam warto postawić na krój pisma bardziej zwracający uwagę i charakterystyczny – zastosowana czcionka powinna odzwierciedlać charakter marki. Np. czcionki imitujące ręczne pismo będą odpowiednie w kobiecych projektach. Są kroje, które można określić jako np. nowoczesne, zabawne, poważne. Jaka jest Twoja marka? Jaki krój pisma do niej wybierzesz?
  • Kolory – podobnie jak w przypadku fontów jest też z kolorami – w infografice najlepiej zastosować kolory danej marki. Jeśli takich nie ma, można kierować się np. psychologią kolorów, żeby oddać określony nastrój.
  • Ton infografiki – nadawanie infografice znamion danej marki to jednak nie tylko to, co widać. To sposób, w jaki piszemy, w jaki zwracamy się do odbiorcy, czy np. wykorzystamy humor (bardzo wskazany na infografikach, ale pewnie nie w każdej branży czy tematyce mile widziany). Ważny jest dobór słów, obrazów, metafor.

 

Jakie infografiki będą wspierać proces budowania Twojej marki? Mam dla Ciebie garść pomysłów!

Oczywiście najważniejsze jest to, żeby temat infografiki był powiązany z tym, czym się zajmujesz. Nie chodzi też o to, żeby po prostu wizualizować ofertę. Projektując infografikę pod kątem brandingu należy pamiętać, aby zapewnić odbiorcy jak największą wartość. I przede wszystkim uniknąć bezpośredniego sprzedawania. Pamiętaj, tradycyjna reklama tworzy potrzebę i uświadamia problemy, infografika idzie krok dalej, bo daje rozwiązania. Oto rodzaje infografik, które warto wziąć pod uwagę:

  • Ciekawostki i ważne informacje o Twojej marce lub o branży, w której działasz.
  • Promowanie jakiejś idei związanej z Twoją marką.
  • Twój produkt/usługa wymaga przedstawienia zasad działania? Stwórz ilustrowaną instrukcję!
  • Stwórz infografikę porównującą, np. dostępne pakiety usługi/produktu lub starą wersję usługi/produktu z nową.
  • Na pewno Twoi klienci kupują Twój produkt/usługę, żeby osiągnąć jakiś cel. Stwórz więc wizualny przewodnik, który im w tym pomoże – jako jeden z kroków w realizacji celu umieść (oczywiście nienachalnie) skorzystanie z usług Twojej marki.
  • Stwórz infografikę na podstawie jakiegoś artykułu z bloga.
  • Opowiedz w sposób wizualny swoją historię, wytłumacz, dlaczego robisz to, co robisz.
  • Inspiruj: opowiadaj o liderach z Twojej dziedziny, przytaczaj cytaty.
  • Pokaż historię, rozwój Twojej branży lub genezę jakiegoś zjawiska – wykorzystaj do tego bardzo wdzięczną w infografikach oś czasu.
  • Przewidywania odnośnie przyszłości – analizuj i porównuj trendy.
  • Ważnym źródłem treści na infografikę są… sami potencjalni odbiorcy infografiki. Myślę, że będą dumni kiedy zostaną bohaterami infografiki, np. prezentującej wyniki ankiety przeprowadzonej wśród klientów, możesz zawrzeć też historie ich sukcesów (tzw. case studies), które osiągnęli dzięki Twoim produktom czy usługom.

 

Myślę, że przekonałam Cię, że warto stosować infografiki w komunikacji swojej marki 😉 Infografiki podkreślają fachowość, angażują odbiorców (poprzez emocje), zwiększają widoczność oraz sprawią, że Twoja marka i to co masz do przekazania będzie lepiej zapamiętane. 

 

 

  • Umówmy się – lubimy ikonografiki. Są dużo atrakcyjniejszą formą niż tekstowa.

    • Dokładnie 🙂
      A masz jakieś doświadczenia w stosowaniu infografik w komunikacji Twojej marki?

  • Spadłaś mi z nieba, z tym wpisem 😉 Właśnie dziś rano zastanawiałam się nad wprowadzeniem infografik do komunikacji w social media. Ten tekst rozwiał wszelkie moje wątpliwości 😉 Dziękuję :*

  • A czy trudno jest rysować takie infografiki? Czy trzeba mieć zdolności plastyczne, by to miało jakoś ręce i nogi? 😉

    • Niekoniecznie trzeba mieć zdolności plastyczne – w infografice można wykorzystać np. gotowe ikonki czy grafiki. Co się przydaje to na pewno jakieś wyczucie projektowe. Planuję też wpis z moim know how dotyczącym projektowania infografik 🙂

  • Przydatny wpis 😉 Od dawna czytam o infografikach, może czas zacząć je robić 😉