Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

12 działań budowania trwałego szczęścia – INFOGRAFIKA

Gosia Zimniak / ROZWÓJ  / 12 działań budowania trwałego szczęścia – INFOGRAFIKA
infografika

12 działań budowania trwałego szczęścia – INFOGRAFIKA

12 działań budowania trwałego szczęścia według Sonji Lyubomirsky – z tymi zasadami po raz pierwszy spotkałam się czytając książkę „Chcieć mniej” Katarzyny Kędzierskiej. Wydały mi się wtedy bardzo trafne i takie… praktyczne. Zainspirowały mnie nie tylko do wprowadzenia niektórych z nich w życie, ale i do pracy twórczej. Tak powstała infografika o szczęściu, którą dzisiaj się z Tobą dzielę.

Postanowiłam trochę bardziej zapoznać się z tym, co pisze Sonja Lyubomirsky – jej książka „The how of happiness” (polski tytuł, niestety niedostępny, to „Wybierz szczęście”) bardzo mi się spodobała. Po pierwsze dlatego, że sporo kwestii, o których pisze autorka trafiło w moje potrzeby (np. zainspirowałam się do pisania dziennika wdzięczności, dowiedziałam się jak zwalczać tendencję do zamartwiania się). Po drugie wszystko co pisze Lyubomirsky poparte jest doświadczeniami naukowymi (tak, tak, coś tak subiektywnego jak szczęście idzie zbadać naukowo). Po trzecie wcale nie trzeba ślepo podejmować wszystkich działań budujących szczęście wymienionych w książce. Tak naprawdę wystarczy wybrać sobie 1-4 działania najbardziej pasujące do nas, naszego stylu życia, charakteru, upodobań. Sionja lyubomirsky przekonuje, że mamy tę moc wpływania na poczucie szczęścia, które wcale nie zależy  od tego, co posiadamy, gdzie mieszkamy, tylko od tego, co myślimy o sobie i otaczającym nas świecie.

12 działań budowania trwałego szczęścia według Sonji Lyubomirsky

1. Wyrażanie wdzięczności, czyli docenianie tego, co się ma. Jest to antidotum na negatywne emocje, takie jak np. zazdrość czy porównywanie się z innymi. Pozwala nam dostrzec pozytywne strony życia, podnosi pewność siebie i poczucie własnej wartości. Najłatwiejszym sposobem na wyrażanie wdzięczności jest pisanie dziennika wdzięczności. Sama od niedawna go prowadzę.

2. Ćwiczenie optymizmu, czyli oczekiwanie dobrych rzeczy, pozytywne nastawienie, skupianie się na dobrych stronach. Optymizm można ćwiczyć np. poprzez afirmacje. Mi spodobało się proponowane przez Lyubomirsky ćwiczenie, które nazywa się „The best possible self”. Polega na opisywaniu siebie w swojej idealnej, wymarzonej przyszłości. Załóżmy, że osiągamy wszystko, co planowaliśmy – jak wygląda nasze życie? jak do tego doszliśmy?

3. Zwalczanie tendencji do zamartwiania się i porównywania się z innymi – w obu przypadkach rozwiązaniem może być po prostu podjęcie działania – rozwiązanie problemu, który powoduje niepotrzebne zamartwianie się, rozmyślanie oraz praca nad sobą, swoimi celami i rozwijaniem się. Wtedy już nie będzie powodu do porównywania się z innymi 😉

4. Ćwiczenie aktów życzliwości to bycie miłym dla innych i (!) dla siebie. To bezinteresowna pomoc (niekoniecznie finansowa, możemy komuś podarować np. swój czas) czy uśmiech do osoby spotkanej na ulicy.

5. Zacieśnianie więzi międzyludzkich to umacnianie relacji z partnerem/rodziną lub nawiązywanie przyjaźni. Więzi międzyludzkie sprawiają, że czujemy, że gdzieś przynależymy, nie jesteśmy sami i mamy wsparcie.

6. Ćwiczenie zaradności – gdy po raz pierwszy przeczytałam ten punkt myślałam, że chodzi o coś zupełnie innego i przygotowałam grafikę z młotkiem i gwoździami 😉 Jak się okazało, chodzi tutaj o „zaradność psychiczną”, czyli o to, w jaki sposób radzimy sobie ze stresem, problemami, codziennymi trudnościami. Jednym z ćwiczeń proponowanych przez Lubomirsky jest niezawodne pisanie, które pozwala uporządkować myśli związane z tym, co nas trapi i działa jak katharsis.

7. Wybaczanie – warto nauczyć się wybaczać innym i sobie. Gdy wybaczamy coś innej osobie – robimy to nie tylko dla niej, ale i dla siebie, bo w ten sposób pozbywamy się negatywnych uczuć z życia i zrobić miejsce na te pozytywne.

8. Robienie tego, co naprawdę cię wciąga – dla mnie zawsze tworzenie było i jest tym, co mnie wciąga bez reszty. Wprowadza w tzw. stan flow. Warto mieć coś takiego, co pozwala pracować z naszymi unikalnymi talentami i mocnymi stronami. Co jest kluczem w osiąganiu stanu flow? Równowaga pomiędzy umiejętnościami a wyzwaniem. Coś nei może być za łatwe (bo się szybko znudzimy) oraz za trudne (bo się zniechęcimy). Tylko wtedy dane zajęcie może nam przynieść przyjemność i spełnienie.

9. Czerpanie radości z życia to pochwała drobnych przyjemności w życiu – docenianie ich. Pomocne tutaj jest ćwiczenie uważności oraz wyrażanie wdzięczności (jak widzisz wiele z tych działań pokrywa się i uzupełnia).

10. Realizowanie celów z zaangażowaniem sprawia, że mamy poczucie kontroli nad naszym życiem. Realizacja celów krok po kroku, „odhaczanie” kolejnych mniejszych celów wpływa na nasze poczucie własnej wartości.

11. Dbanie o ciało – przejmowanie zachowań szczęśliwych ludzi – uśmiechnij się, a świat uśmiechnie się do ciebie! Nasza twarz i ciało wysyła sygnały do mózgu informujące, że fizycznie doświadczamy określonej emocji. Prowadzi to do tego, że rzeczywiście zaczynamy ją odczuwać. Ta teoria kojarzy mi się trochę z tym, o czym mówi i pisze Amy Cuddy: Język ciała kształtuje naszą osobowość.

12. Dbanie o ciało – aktywność fizyczna – jest to nie tylko źródło pozytywnej energii. Pochłonięci ćwiczeniami zapominamy o codziennych problemach. Dla mnie np. bieganie to zawsze świetny reset dla głowy. A gdy głowa jest oczyszczona – robi się miejsce na kreatywność. Z biegania zawsze wracam z jakimś nowym pomysłem. 

 

Mam nadzieję, że spodobała Ci się moja infografika o szczęściu, a krótkie opisy poszczególnych działań okazały się inspirujące. Ja zaczynam pracować nad poczuciem wdzięczności, rozprawieniem się z zamartwianiem się i na pewno z zaangażowaniem przyłożę się do moich celów na Nowy Rok.

A która strategia budowania szczęścia Tobie najbardziej odpowiada?

 

 

infografika

  • Piękna infografika i zasady, które warto natychmiast wprowadzić do swojego życia 🙂

  • Infografika w sam raz na Nowy Rok! A jak jesteśmy w temacie – czekamy na wpis podsumowujący i plany na następny rok – wszyscy są pewnie ciekawi, co słychać u freelancerki i jakie następne kamienie milowe przed nią 😉

  • Gustavo Woltmann

    Świetna infografika. Aż mam ochotę ją wydrukować i zawiesić sobie nad łóżkiem 🙂 O samym tekście już nawet nie wspominam, bo wiadomo – najwyższy poziom jak zawsze.

  • Cieszę się, że podzieliłaś się receptą na szczęście wg Sonji Lyubomirsky 🙂

  • Piękne 🙂