Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Dobra infografika – czyli jaka?

Gosia Zimniak / INFOGRAFIKI  / Dobra infografika – czyli jaka?
dobra infografika

Dobra infografika – czyli jaka?

Infografika to forma przedstawiania danych/informacji w wizualny sposób. Dzięki zastosowaniu obrazu (grafik, ikonek, ilustracji) infografika przyciąga wzrok i uwagę, a informacje na niej przedstawione są bardziej czytelne, przejrzyste i lepiej zapamiętane przez odbiorcę. Infografiki są niezwykle popularne i lubiane. Nic dziwnego, w czasach informacyjnego szumu wyróżniają się swoją formą i sprawiają, że internauta chętniej zapoznaje się z właśnie nimi, niż z blokami czystego tekstu. Jednak sam fakt, że przedstawimy coś za pośrednictwem infografiki, nie zapewni nam (naszej treści) sukcesu. 

Dlatego postanowiłam napisać parę zdań o infografikach, które wyróżniają się i zapadają w pamięć, które podbijają serca internautów. Przyjrzyję się temu, co wyróżnia dobre infografiki – jaka powinna być infografika, żeby zwiększyć jej szanse na sukces?

Przydatność przede wszystkim

Jeśli chcemy stworzyć infografikę lub zlecić jej zaprojektowanie, zawsze zaczynamy od tematu. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: czy na pewno będzie on ciekawy dla docelowego odbiorcy? Czy informacje/treść zawarte na infografice będą przydatne, pomocne lub inspirujące? Niestety, sam fakt, że zrobimy infografikę nie uratuje mało ciekawego i nikogo nieinteresującego tematu. A jeśli przedstawimy za pośrednictwem infografiki prawdziwą tematyczną perełkę – uzyskamy podwójną siłę rażenia!

Atrakcyjna wizualnie

Na równi z przydatną treścią stoi warstwa wizualna infografiki. Wiadomo, mamy tylko kilka pierwszych sekund, aby przyciągnąć uwagę i wywołać tzw. efekt wow. Infografiki dają kreatywności duże pole do popisu. W końcu do ich tworzenia wykorzystuje się wiele środków wyrazu: tekst, obraz, kolor, kroje pisma… 

Przyjemne dla oczu infografiki mają ciekawą paletę kolorystyczną oraz ładne ilustracje/ikonki/zdjęcia. Również w tym aspekcie powinno pamiętać się o docelowym odbiorcy infografiki – jaki styl graficzny będzie dla niego najbardziej atrakcyjny? Jaki styl będzie najbardziej odpowiedni dla danego tematu i branży – czy rysunkowy, komiksowy czy bardziej subtelny i minimalistyczny?

Aspekt wizualny odpowiada nie tylko za to, czy będzie ładnie – ma być przede wszystkim funkcjonalnie. Dlatego layout infografiki powinien w sposób płynny prowadzić wzrok odbiorcy (wyobraź sobie, że nie wiesz na co najpierw spojrzeć, bo wszystko z równą intensywnością przyciąga wzrok – można się poczuć przytłoczonym i zniechęcić się do dalszego oglądania i czytania infografiki). Warto pamiętać też o odpowiednim kontraście (kolorów czy wielkości poszczególnych elementów), który pomoże podkreślić to, co jest najważniejsze, zapewni czytelność oraz pozwoli uniknąć nudy. Mdłym, szarym infografikom mówię stanowczo nie!

Prostota

W dobrej infografice chodzi o to, żeby informacje były podane w jak najbardziej przystępny i czytelny sposób, dlatego warto zrezygnować z wszystkiego, co odwróci uwagę od głównego przekazu (od tego naszego bardzo ciekawego tematu).

Na etapie planowania infografiki ważna jest selekcja treści. Zbyt duża ilość tekstu na infografice może zniechęcać. Stosując minimum tekstu zyskujemy maksymalny efekt.  Dlatego jeśli temat, który chcesz przedstawić na infografice jest bardzo obszerny – rozbij go na kilka mniejszych projektów.

Chaos do infografiki mogą wprowadzić również: brak konsekwencji stylu elementów graficznych (np. łączenie stylu komiksowego z realistycznym), zastosowanie zbyt wielu krojów i wielkości pisma, zbędne ozdobniki.

Unikalność

Infografiki są coraz bardziej popularne w internecie, więc coraz trudniej się wyróżnić. Postaw na coś, co nie wygląda jak setki innych infografik! Zdaję sobie sprawę, że może to być trudne, zwłaszcza przy korzystaniu z darmowych programów graficznych, które oferują gotowe szablony pod infografiki. Wiem, wiem, są darmowe i łatwe w użyciu. Pamiętaj wtedy, że oryginalność infografiki możesz uzyskać nie tylko samym aspektem wizualnym, ale i na poziomie treści. Jak? Zaprezentuj oryginalną ideę, wyjatkową wiedzę, unikalne podejście do tematu czy nietypowe skojarzenia.

Zaprojektowanie infografiki to jeszcze nie koniec…

Umówmy się, Twoim celem nie jest posiadanie mega przydatnej, pięknej, czytelnej i unikalnej infografiki. Twoim celem jest osiągnięcie określonych korzyści dzięki tej infografice. Nie stanie się to, gdy schowasz ją głęboko do internetowej szuflady. Musisz ją pokazywać, publikować gdzie się da, czyli po prostu PROMOWAĆ. Oczywiście, jeśli w projekcie będą uwzględnione te cechy, o których napisałam, to dużą część promocji „załatwią” za Ciebie internauci, którzy będą udostępniać Twoją infografikę. Ułatw im to – jeśli publikujesz infografikę u siebie na stronie pamiętaj o przyciskach mediów społecznościowych, pamiętaj o odpowiednich hasztagach, opisie i SEO.

Poniżej kilka przykładów infografik, więcej znajdziesz w moim portfolio

 

Mam nadzieję, że przybliżyłam Tobie trochę tajniki skutecznych infografik. W tym wpisie chciałam tylko nakreślić te niezbędne elementy. A jak dokładniej wygląda proces projektowania infografiki? W przygotowaniu wpis pokazujący moją pracę nad infografiką od kuchni. Pamiętaj też, że  zawsze możesz do mnie napisać, a stworzę dla Ciebie przydatną, atrakcyjną wizualnie, unikalną, cechującą się prostotą infografikę oraz podpowiem Tobie jak ją wypromować!

 

  • Moja ulubiona infografika to ta o oszczędzaniu czasu w trakcie pracy – cudo <3

  • Świetne porady 🙂 Trzy lata temu miałam staż w firmie jako grafik komputerowy i pamiętam jak wtedy robiłam mnóstwo takich infografik 🙂