Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Jak wykorzystać ikonki w budowaniu wizerunku marki? (+ darmowe ikonki dla Ciebie!)

Gosia Zimniak / BUDOWANIE MARKI  / Jak wykorzystać ikonki w budowaniu wizerunku marki? (+ darmowe ikonki dla Ciebie!)
ikonki biznesowe

Jak wykorzystać ikonki w budowaniu wizerunku marki? (+ darmowe ikonki dla Ciebie!)

Ikonki to małe elementy graficzne, któreposiadają wielką moc. Mogą nadać Twoim projektom (np. stronie, prezentacji, e-bookowi) charakteru, rozpoznawalności, a przede wszystkim funkcjonalności. W jaki sposób i gdzie wykorzystać ikonki? Przygotowałam kilka wskazówek i inspiracji, a ponadto zestaw ikonek biznesowych do pobrania za darmo.

Dlaczego warto używać ikonek?

Aspekt wizualny

W budowaniu wizerunku marki bardzo ważny jest aspekt wizualny. Odpowiednio zaprojektowane i stosowane elementy graficzne przyciągają uwagę i pozwalają zrobić dobre pierwsze wrażenie. Ikonki wykorzystują cały repertuar środków wyrazu: kolory, kształty, wielkości, kontrasty, który możesz wykorzystać, aby podkreślić charakter swojej marki.

Komunikacja

Ludzki mózg o wiele szybciej odczytuje obraz niż słowo pisane. Nie bez powodu większość ważnych znaków ostrzegawczych czy informacyjnych ma postać obrazkową. Ikonki sprawią, że Twój komunikat będzie bardziej przejrzysty i przystępny. Wzbogacają Twój przekaz.

Funkcjonalność

Ikonki mają jednak pełnić przede wszystkim określoną funkcję: informacyjną, zachęcającą, (np. do kliknięcia), …

 

Gdzie możesz wykorzystać ikonki?

Strona www/blog – we wszelkiego rodzaju przyciskach: kategorie blogowe, buttony social media, zapisy do newslettera – wszędzie, gdzie chcesz zachęcić internautę do kliknięcia. Ikonki mogą sprawić, że tekst, który publikujesz na stronie będzie bardziej przejrzysty. Stosuj ikonki przy nagłówkach, do wyznaczenia poszczególnych sekcji tekstu czy przy tworzeniu list (zamiast punktorów), do zwracania uwagi na najważniejsze kwestie. Ikonki mogą sprawić, że Twoja strona będzie odbierana jako bardziej przyjazna lub bardziej profesjonalna, mogą pokazać, że dbasz nawet o detale 😉

Strona www to główne i najbardziej powszechne miejsce, gdzie pojawiają się ikonki. Ja jednak wyodrębniłam kilka innych, czasami nieoczywistych zastosowań ikonek.

Infografiki – infografika posługuje się skrótem, wizualnym symbolem. Przekaz na infografice ma być szybki i czytelny, więc ikonki są w tym przypadku bardzo użyteczne.

E-booki/książki – niewątpliwie mamy erę obrazkową – nie tylko w internecie króluje obraz, coraz więcej książek wydawanych jest w bardzo atrakcyjny wizualnie sposób, coraz więcej ilustracji pojawia się w książkach dla dorosłych. Wydajesz swoją książkę czy e-booka? Możesz wykorzystać ikonki do wyodrębnienia poszczególnych rozdziałów czy zakresów tematycznych.

Prezentacje – wykorzystanie ikonek personalizowanych, pasujących do identyfikacji wizualnej to najlepszy i najprostszy sposób, aby nadać prezentacji charakteru marki.

Zdjęcia – uwielbiam łączyć ilustrację z fotografią. Bardzo lubię też dodawać ikonki do zdjęć. Można dzięki temu stworzyć angażujące, bardziej charakterne zdjęcie. A np. dzięki dodaniu do zwykłego zdjęcia ikonek biznesowych, nawiązujących do naszej działalności można stworzyć bardzo fajne zdjęcie do zakładki „O mnie”.

 

Jako przykład bardzo fajnego, różnorodnego zastosowania ikonek w działaniach wizerunkowych może posłużyć Ola Gościniak, dla której przygotowałam zestaw ikonek rysunkowych. Ikonki znajdują się na profesjonalnym zdjęciu Oli czy w jej kursach on-line. Ola wykorzystuje także ikonki do tworzenia grafik do publikowania na Facebooku.

aleksandra-gosciniak-jestem-interaktywna-1

ola

 

Co jest ważne przy tworzeniu czy doborze ikonek do danej marki?

Nie ważne czy samodzielnie tworzysz ikonki, czy dobierasz je spośród bogatej oferty w internecie – warto wziąć pod uwagę kilka zasad.

Przede wszystkim ikonki powinny być czytelne – zarówno przedstawiony symbol/obraz powinien być czytelny nawet w małych wymiarach (czyli nie może być za dużo szczegółów, a kolory powinny być kontrastowe). Poza tym przekaz danej ikonki powinien być czytelny, łatwy do rozpoznania. Ikonka to nie jest rebus!

Warto mieć do dyspozycji komplet ikonek nawiązujących do naszej działalności. Tworząc/wybierając ikonki do swojej marki zastanów się, co chcesz przekazać. Wypisz wszystkie skojarzenia związane ze swoją marką, następnie synonimy do nich, posłuż się mapą myśli. Pomyśl o tym, jaki rezultat dają klientom świadczone przez Ciebie usługi. Przykładowo, coaching – nowe pomysły, realizacja celów, pieniądze.

Pod względem stylu, ikonki mogą być różne: wektorowe (tzw. flat icon), ręcznie rysowane – tzw. doodle, jedno lub wielokolorowe. Ważne jednak, żeby oddawały charakter marki. Na pewno nie wszędzie sprawdzi się ikonka w stylu doodle, która jest swobodna, raczej mało oficjalna… Natomiast rysunkowe ikonki można zastosować, gdy chcemy dodać artystycznego polotu naszej marce. Warto też, aby ikonki miały nasz „firmowy” kolor.

 

Prezent ode mnie!

Mam nadzieję, że przybliżyłam trochę Tobie ideę ikonek oraz sposób ich doboru do charakteru marki. Jeśli masz ochotę wprowadzić je do swojej działalności – na stronę internetową, czy do innych projektów, o których napisałam powyżej, to mam dla Ciebie zestaw darmowych ikonek. Otrzymasz je zapisując się do mojego nowego newslettera (w końcu postanowiłam się za niego porządnie zabrać, ale to już inna, długa historia…). Są to ikonki wektorowe w formacie png bez tła oraz eps (dla bardziej zaawansowanych graficznie osób).

Specjalnie są przygotowane w najbardziej uniwersalnym stylu, jednak możesz je spersonalizować nadając im twój firmowy odcień. Jak? Wraz z ikonkami zawarłam krótką instrukcję jak to zrobić w darmowym programie graficznym. Jeszcze prościej, ikonki białe, które znajdziesz w paczce ode mnie możesz zamieścić na kolorowym „Twoim” tle (tak jak zrobiła to w ilustracji do wpisu).

darmowe ikonki

Dodatkowo przygotowałam 15 ikonek w stylu doodle.

darmowe ikonki

 

A jeśli wpadł Tobie do głowy pomysł na własne ikonki – zgłoś się do mnie, mogę je dla Ciebie stworzyć 🙂

Dobrej, kreatywnej zabawy!

Poniżej zapis do newslettera 🙂

 

 

  • Ja mam chrapkę na własne ikonki, ponieważ czasem nie mogę znaleźć nic odpowiedniego spośród gotowych w sieci. Poza tym własne ikonki to fajny sposób na jeszcze mocniejsze zindywidualizowanie własnej marki 🙂

  • Właśnie przygotowuję grafiki na fanpage i utwierdziłam się w przekonaniu, że ikonki się na nich pojawią 😉

  • Dziękuję za prezent i zostaję na dłużej 🙂

  • Świetne ikonki 🙂 W moim stylu! 🙂 Bardzo dziękuję! 🙂

  • Ostatnio jestem coraz bardziej graficznie zagubiona, dziękuję więc za dobry pomysł – do tej pory jedyne ikonki, jakie u mnie gościły, to te społecznościowe, ale powyższe zastosowania przemawiają do mnie zdecydowanie bardziej. Czas do roboty ;).

  • Magdalena Godzik-Janiuk

    Dziękuję za ciekawe informacje i prezent 🙂