Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Co to znaczy „Być kobietą biznesu”? [INFOGRAFIKA]

Gosia Zimniak / BIZNES  / Co to znaczy „Być kobietą biznesu”? [INFOGRAFIKA]

Co to znaczy „Być kobietą biznesu”? [INFOGRAFIKA]

Zdjęcia kobiet biznesu na okładce przykuły moją uwagę. Tak naprawdę myślałam, że na tę sporą objętościowo książkę (bo 521 stron, duży format, a była zafoliowana) będą się składać wyłącznie wywiady z bardziej lub mniej mi znanymi kobietami biznesu – z Anną Dymną, Krystyną Jandą, Małgorzatą i Agnieszką Kotlonek, Dorotą Soszyńską,  Sonią Wędrychowicz-Horbatowską, Lucyną Wieczorek. Jak się okazało, wywiady przeprowadzone przez rewelacyjną Marzenę Rogalską stanowią tylko jedną trzecią książki.

Dwie pierwsze napisane zostały przez Grażynę Białopiotrowicz – trenerkę biznesu i rozwoju osobistego.  Pierwsza część zatytułowana jest Sztuka bycia kobietą biznesu, druga: Sztuka kierowania ludźmi. Białopiotrowicz pisze o wyglądzie kobiety biznesu, o etykiecie, komunikacji, a także o tym, jak utrzymać równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Muszę przyznać szczerze, że tylko wyrywkowo czytałam wybrane fragmenty, bo nie obracam się w takich kręgach biznesowych, gdzie o moim profesjonalizmie miałby świadczyć fakt, że piszę piórem, a nie długopisem. Tym bardziej nie jestem adresatką drugiej części, bo na razie nikim nie kieruję. Gdyby to się miało zmienić – książka będzie czekała na półce i wtedy przeczytam.

Trzecia część natomiast to dla mnie perełka, prawdziwa skarbnica wiedzy i inspiracji. Trochę dziwne jest to, że w pierwszej części książki, wizerunek kobiety biznesu jest potraktowany tak szablonowo (garsonka/garnitur, krótkie włosy – „jeżeli chcemy uchodzić za osobę odważną, pewną siebie, silną…”), a wszystkie przedsiębiorcze panie, z którymi przeprowadziła wywiady Rogalska, zdecydowanie wyszły poza ten szablon. Może dlatego, że większość z nich to artystyczne dusze 🙂 I zdaję sobie sprawę, że są takie środowiska, gdzie panują sztywne reguły, jednak dzięki przedstawieniu sylwetek wspomnianych wcześniej pań, dostajemy przykład, że tak naprawdę wizerunek i sposób działania kobiety biznesu dyktowane są przez jej osobowość i charakter. Jak pisze we wstępie Rogalska: „Biznes odzwierciedla to, jakie są, jaki mają temperament i jakimi wartościami kierują się w życiu.”

Wywiady są źródłem niesamowitej inspiracji. Bo na co dzień obcujemy z sukcesem danej bizneswoman. Dbamy o siebie dzięki kremom AA (Soszyńska), podziwiamy w magazynie stylizacje z wykorzystaniem torebek Goshico (siostry Kotlonek) czy rozwijamy się dzięki festiwalowi Progressteron (Wieczorek). A w takim wywiadzie możemy poznać drogę do tego sukcesu – jak określiła Rogalska – „backstage”, który pewnie nie wszystkich interesuje… Znajomość tych historii: przeważnie niełatwych lub skromnych początków, przeszkód po drodze, jest jednak niezwykle motywująca dla innych kobiet, które marzą o wejściu na biznesowy szczyt (jak przyznaje Soszyńska – droga na niego jest „naprawdę kolczasta”).