Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

Budujesz własną markę? Przeczytaj te książki!

Gosia Zimniak / BUDOWANIE MARKI  / Budujesz własną markę? Przeczytaj te książki!
książki o brandingu

Budujesz własną markę? Przeczytaj te książki!

Budowanie marki to szereg działań obejmujących różne dziedziny. Wiem to, bo robię to już od jakiegoś czasu. Poza tym, często graficznie wspomagałam w tym procesie moich klientów. Budowanie marki wymaga różnych umiejętności i wiedzy. Na szczęście często jest to wiedza, którą mamy na wyciągnięcie ręki. Jej źródłem, z którego sama najchętniej korzystam są książki. To niesamowite, ilu ekspertów dzieli się swoją wiedzą. Dlatego w tym wpisie przedstawię i polecę książki, które w różnym zakresie dotykają zagadnień związanych z budowaniem marki.

I chociaż na rynku jest wiele książek podejmujących tę tematykę, takich jak sztandarowe „Zakamarki marki” Pawła Tkaczyka, postanowiłam w tym wpisie zaprezentować trochę mniej oczywiste wybory oraz trochę nowości z mojej biblioteki 🙂

Silne marki osobiste zmieniają świat” – Agnieszka Walczak-Skałecka

Ta książka to rozbudowane kompendium na temat budowania marki osobistej. Podejmuje całościowo zagadnienie budowania marki skupiając się na wszystkich aspektach tego procesu, a nie na jakimś wybranym zagadnieniu (w przeciwieństwie do pozostałych książek, o których będę pisać).

Punktem wyjścia w książce Agnieszki Walczak-Skałeckiej jest porównanie marki osobistej do góry lodowej. Jak wiadomo, charakterystyczne dla góry lodowej jest to, że jej część, którą widzimy ponad powierzchnią wody jest zdecydowanie mniejsza niż to, co spoczywa pod powierzchnią. Tak samo jest w przypadku marek. Jak pisze autorka: „Odbieramy i doświadczamy tylko niewielkiej części elementów składających się na markę. To jednak ta niewidoczna część stanowi solidny fundament, który jest przeważającą i najistotniejszą częścią marki.”

Z książki dowiadujemy się zatem, jak budować ten fundament. Autorka powołując się na takie dziedziny nauki, jak biologia czy psychologia, wyjaśnia wszystkie mechanizmy budowania marki. Druga część książki poświęcona jest tego widocznego fragmentu. Mamy przedstawione zasady komunikacji, elementy storytellingu, a także wskazówki dotyczące budowania swojego miejsca w sieci (strona, ekspercki blog czy profile w mediach społecznościowych).

Ciekawa, bardzo konkretna i praktyczna książka 🙂

Książkę kupisz m.in. na stronie wydawnictwa Słowa i Myśli.

 

„Content marketing i social media” – Barbara Stawarz-García

Content marketing to świetne narzędzie budowania marki. Tworzenie wartościowych treści sprawia, że przyciągamy uwagę odbiorców, budujemy wizerunek eksperta, zdobywamy zaangażowanie i zaufanie. Przy czym autorka podkreśla ważność tego drugiego członu określenia content marketing. Należy pamiętać, że nie wystarczy samo tworzenie treści, ważna jest jej odpowiednia promocja.

I w książce Barbary Stawarz-García znajdziemy informacje zarówno o tym, jak tworzyć wartościowe dla naszych odbiorców treści oraz o tym, jak i gdzie je później publikować i promować. Omówione są takie zagadnienia, jak: budowanie persony, zasady webwritingu, strategia content marketingowa (jak stworzyć ją krok po kroku), SEO, growth hacking. Omówione są też poszczególne kanały social media. Sporo tego, prawda? Na szczęście wszystko przedstawione jest w konkretny sposób, bez zbędnego lania wody.

Książka dla właścicieli firm, marketingowców, social media managerów czy blogerów.

Książkę kupisz m.in. w księgarni PWN.

 

„Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” – Artur Jabłoński

książki o brandingu

Jednym z narzędzi budowania własnej marki jest to, co piszemy u siebie na stronie, blogu czy w mediach społecznościowych. I jeśli chodzi o naukę tworzenia tego typu tekstów, to ta książka, według mnie, zdecydowanie wygrywa w tej kategorii.

Nie powiem, już na wstępie spodobała mi się proponowana przez Artura koncepcja, że obecnie tekstu się nie pisze, tylko projektuje. Ważna jest nie tylko treść, ale i forma (podejście bardzo mi bliskie jako, że zajmuję się projektowaniem infografik).

To co jeszcze mi się podoba w książce, to konkret! Zresztą Artur bardzo często odwołuje się do tego, że tekst i oferta powinna operować konkretem, więc nic dziwnego, że w ten sam sposób napisał własną książkę 🙂 Jeśli pisze o jakiś zasadach – to od razu wyjaśnia jak te zasady wykorzystać. Tak jest np. w przypadku 5 zasad dobrego stylu pisania. Od razu otrzymujemy informacje, jak zabrać się za szlifowanie stylu. Co ciekawe, książka skupia się nie tylko na dłuższych tekstach i wypowiedziach (opisy oferty, teksty o firmie czy wpisy blogowe), ale i na nagłówkach czy przyciskach Call To Action (wezwanie do działania).

Polecam! Sama z niej dużo skorzystałam.

Książkę kupisz m.in. w księgarni OnePress.

 

 „Wizualna strona biznesu. Jak przekonywać, przewodzić i sprzedawać za pomocą rysunków” – Dan Roam

Była książka o słowie pisanym w służbie budowania marki, to musi być coś o komunikacji wizualnej. To nie pierwsza książka tego autora, z którą miałam okazję się zapoznać. I ta zdecydowanie wyróżnia się praktycznym podejściem i zawartością wskazówek, które można bez problemu wdrożyć w budowanie swojej marki. Autor wyjaśnia, dlaczego warto rysować, jak to robić i co rysować, aby osiągnąć sukces w takich dziedzinach, jak przewodzenie innym, sprzedaż, szkolenia i wprowadzanie innowacji, ułatwienie zrozumienia czegoś.

Budowanie marki także od strony wizualnej (jeśli interesuje Cię ten temat, przeczytaj mój wpis Jak infografiki pomagają w budowaniu marki). Treści wizualne są bardzo ważne, świetnie sobie radzą w mediach społecznościowych. Ważne, żeby to były dobre i wartościowe treści (a nie jak to autor nazywa „zapychajki” typu słodkie kotki). Jak tworzyć dobre obrazy, które skutecznie budują markę niosą ze sobą określone znaczenia, skłaniają do przemyśleń, wyjaśniają (czasami bardzo) złożone kwestie czy inspirują.

Oczywiście sporo autor poświęca samemu rysunkowi i nauce rysowania. Dowiesz się, jak narysować kreskówkowego ludzika, jak tworzyć bardziej skomplikowane kompozycje z prostych kształtów oraz jak narysować także misję Twojej marki.

Bardzo fajna książka, napisana w prosty i momentami zabawny sposób.

Książkę kupisz m.in. w księgarni OnePress.

 

 „Uwierz w swoją markę online” – Joanna Ceplin

uwierz w swoją markę onlineBardzo podoba mi się podtytuł książki: „Dla kobiet, które mają marzenia i cele”.

Książka przyda się osobom, które dopiero zaczynają budować swoją markę w internecie. Ale nie tylko, bo ja sama również z niej sporo skorzystałam. Przede wszystkim dlatego, że Joanna pisze w bardzo motywujący sposób. Pomimo że działam już od dłuższego czasu, są elementy, do których ciężko mi się zmotywować, zmiany, których nie umiałam wprowadzić.

Na początek Joanna w ogóle zachęca do zrobienia porządku z komunikacja online. Zresztą ucieczka od panującego w social mediach chaosu (natłoku informacji i „inspiracji”) jest motywem przewodnim książki. Przede wszystkim skupić się na działaniu i realizowaniu swoich pomysłów. Oczywiście oprócz porządnej dawki motywacji do działania, jest sporo informacji praktycznych. Podanych w taki sposób, że są do wdrożenia od zaraz.

Joanna omawia możliwości budowania marki online. Podpowiada, jak się poruszać w ramach platform społecznościowych (Facebook, YouTube, Instagram) czy jak budować listę mailingową.  Książka zawiera sporo praktycznych informacji dotyczących konkretnych narzędzi, np. tworzenia transmisji na żywo na FB, prowadzenia grup na Facebooku.

Książka to mieszanka: inspirującej historii biznesu Joanny, motywacji (Joanna dobrze wie, jakie obiekcje mogą się pojawić, jakie wymówki w przypadku proponowanych przez nią działań) oraz praktycznych informacji i ćwiczeń do wykonania. Po każdym rozdziale znajdują się pytania dotyczące omawianego materiału. Jest też miejsce do pisania, więc zaopatrując się w książkę Joanny, koniecznie kup wersję papierową!

Książkę kupisz wyłącznie na stronie Joanny Ceplin.

 

Czytaliście którąś z polecanych przeze mnie książek? A może macie jakieś inne książki do polecenia z tej tematyki?