Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

10 zasad tworzenia angażujących grafik

Gosia Zimniak / KOMUNIKACJA WIZUALNA  / 10 zasad tworzenia angażujących grafik
angażujące grafiki

10 zasad tworzenia angażujących grafik

Treści wizualne królują w internecie. Jednak sam fakt, że stworzymy grafikę nie sprawi, że nasz przekaz spotka się z zainteresowaniem. Co sprawia, że dane grafiki przyciągają uwagę, zapraszają do interakcji z marką. skomentowania i do kliknięcia „Udostępnij”? Świetna kompozycja? Kolory? A może konkretne elementy wizualne? Zebrałam kilka zasad, które pomogą Tobie stworzyć angażujące grafiki do social mediów lub na bloga.

1. Daj wartość

Cieszące się popularnością grafiki często zawierają porady, ciekawe informacje czy inspiracje. Internauci uwielbiają takie dawki wiedzy. Przykładem wartościowych, angażujących treści wizualnych jest na pewno (moja ukochana) infografika.

Ale pomysłów może być więcej… Pomyśl o grafice nie tylko jak o dekoracyjnym dodatku do tekstu. Niech grafika sama w sobie stanowi wartość dla odbiorcy. Nawet jeśli jest tworzona na konkretną stronę, do konkretnego wpisu, niech stanowi samodzielną całość. Przykładowo, może to być grafika zamieszczona w blogowym wpisie, ale zawierająca jego ważny fragment, ciekawe zdanie lub poradę. Przez to, nawet w oderwaniu od tekstu grafika będzie stanowić odrębną wartość. Taka jest grafika, którą możesz zobaczyć u góry tego wpisu. Tego typu mini-infografiki do wpisów robię na blogu przy stronie infografikart.pl (przykłady znajdziesz we wpisie Infografika w biznesie). Później te grafiki wykorzystuję w social mediach.

2. Przyciągnij uwagę

Ludzki mózg nie lubi nudy. Grafika operuje wieloma środkami wyrazu – kolorem, kształtami, teksturami. Wykorzystaj te elementy do stworzenia naprawdę ciekawej, oryginalnej grafiki.

Co przyciąga uwagę? Na pewno kontrast, mocne kolory, ciekawy kadr lub coś niecodziennego. Na przykład ślady po kawie jako okulary.

angażujące grafiki

3. Dodaj tekst

Grafiki z cytatami oraz motywacyjnymi hasłami są uwielbiane przez internautów. Warto to wykorzystać! Pamiętaj tylko o odpowiednim dobraniu cytatu do Twojej działalności. Wybieraj tylko takie, pod którymi możesz się podpisać i które w jakiś sposób odnoszą się do wartości Twojej marki. Korzystanie z szablonu do postów zawierających cytat jest ok, na pewno mocno oszczędza czas, ale warto czasami zastanowić się, w jaki sposób możesz wizualnie przedstawić lub wesprzeć dany cytat. Ja bardzo często tworzę tego typu grafiki z cytatami – sprawdź hasztag na Instagramie #cytatilustrowany.

 

4. …ale z umiarem

Niestety, na swoim koncie mam też całkiem „przegadane” grafiki, gdzie tekstu było po prostu za dużo.

Jaka jest idealna długość tekstu na grafice? Dobre pytanie! Może 2-3 zdania, nie więcej. Czasami natrafiam na grafiki z cytatami, które są, według mnie, o wiele za długie.

5. Wskaż odbiorcy, gdzie ma patrzeć

Kieruj wzrokiem odbiorcy tak, żeby patrzył na najważniejszy element na grafice (na przykład na informację o promocji lub na hasło wzywające do działania).

W jaki sposób kierować wzrokiem odbiorcy?

Z reguły patrzymy tam, gdzie patrzą inni. Gdy osoba przedstawiona na grafice patrzy w jakimś kierunku – z automatu spoglądamy w to samo miejsce.

Ponadto, możesz stosować graficzne elementy wskazujące kierunek – strzałki, kursory itp. Strzałka skierowana na wybrany fragment sprawi, że wzrok odbiorcy naturalnie powędruje w określone miejsce.

6. Pokaż twarz

Chcesz wzbudzić zainteresowanie odbiorców? Pokaż ludzi. Tak radzi Dan Roam w swojej książce „Wizualna strona biznesu”. Zaleca on umieszczanie ludzi w centrum projektów. Co więcej, wielką siłę rażenia będzie miała grafika, na której pokażemy… twarz. Jest to nawet potwierdzone naukowo. Wiele spośród zasobów mózgu odnosi się bowiem do twarzy: do ich widzenia, zapamiętywania i rozpoznawania. W mózgu znajduje się nawet specjalny ośrodek rozpoznawania twarzy (ang. Fusiform face area – FFA). Został on zidentyfikowany przez Nancy Kanwisher. Ośrodek ten odpowiada za obchodzenie standardowych kanałów interpretacji danych funkcjonujących w mózgu. Dzięki niemu rozpoznajemy twarze szybciej, niż rozpoznajemy inne obiekty (źródło: „100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach” Susan Weinschenk).

Niestety jedna z zasad przedstawiania twarzy na obrazie, kłóci się trochę z poprzednią zasadą kierowania wzrokiem odbiorcy. Chodzi tutaj o zasadę odwzajemnienia spojrzenia. Według niej, postać, która patrzy na odbiorcę bardziej przyciąga uwagę. Dlatego wszystko zależy od celu Twojej grafiki. Czy chcesz nawiązać więź emocjonalną z odbiorcą (zaprezentowanie twarzy osoby, która patrzy bezpośrednio na odbiorcę)? Czy żeby zwrócić na coś jego uwagę (wzrok skierowany na jakiś element grafiki)?

7. Wzbudzaj emocje

„Ludzie zapomną o tym, co powiedziałeś, ludzie zapomną o tym, czego dokonałeś, ale ludzie nigdy nie zapomną tego, jak dzięki tobie się czuli” – te słowa wypowiedziała pisarka Maya Angelou i idealnie oddają rolę emocji w tworzeniu treści.

Jak można budować emocje tworząc grafikę?

Po raz kolejny „muszę” napisać o ludzkiej twarzy… To w niej kryją się nasze emocje. I za jej pośrednictwem można te emocje pokazać.

Poza tym świetnym nośnikiem emocji jest kolor. Konkretne kolory wpływają na ludzi i budują określony nastrój. Przykładowo, kolor czerwony pobudza apetyt, niebieski wpływa uspokajająco. Warto poznać podstawowe znaczenie kolorów i zainteresować się psychologią kolorów (sprawdź moją infografikę o psychologii kolorów).

8. Baw się typografią

Czytałam w jakimś artykule o trendach projektowych na 2018 rok, że królować będzie typografia z charakterem. O tym, że popularne są grafiki z cytatami i hasłami już pisałam. Przy okazji tworzenia takich grafik, warto postawić na jakąś ciekawą typografię np. oryginalny krój pisma.

Proponuję też zabawy literami – takie słów cięcio-gięcie. Można w jakiś ciekawy sposób zmodyfikować litery (np. pociąć jak w przykładowej grafice), stworzyć litery ilustrowane lub jedną z liter zastąpić obrazem (ja tak często robię w tytułach swoich infografik).

9. Zachowaj prostotę

Na pewno nie raz widziałeś projekty przeładowane, jakby osoba projektująca chciała zapełnić każdą wolną przestrzeń. Jak się czułeś? Zdezorientowany? Przytłoczony?

Prostota w projektowaniu to jasny i czytelny pomysł. Dzięki temu nie odwracamy uwagi od naszego przekazu zbędnymi elementami, niepotrzebnymi ozdobnikami. To niekoniecznie minimalizm w kwestii formalnej (typu czarno-biały projekt, proste liternictwo). Zresztą w tym wpisie zachęcam do eksperymentów z typografią i do odważnych, przyciągających uwagę pomysłów. Chodzi o to, żeby nie przesadzać. Zastosować jeden smaczek graficzny, a nie pięć…

10. Pamiętaj o brandingu

Grafiki budują świadomość i widoczność marki. Pod warunkiem, że markę widać na tych grafikach. W jaki sposób? Przede wszystkim warto wypracowac sobie pewien styl wizualny – wybrać charakterystyczną dla danej marki kolorystykę, kroje pisma (jeśli nie masz specjalnej Księgi Identyfikacji Wizualnej) i konsekwentnie je stosować.

Pamiętaj o zamieszczaniu logo czy podpisu na grafikach. W przeciwnym razie Twoje wysiłki, te wszystkie powyższe rady pójdą na marne.

Oczywiście niech branding za bardzo nie rzuca się w oczy, nie musi to być wielki i denerwujący znak wodny. Zresztą zbyt mocny branding na grafice może powodować, że zostanie ona odebrana jako reklama…  Jeśli zamieścisz logo w narożniku lub adres www, Twoje grafiki nie zgubią się w zalewie internetowych treści. Nawet gdy ktoś inny ją udostępni, będzie wiadomo, kto ją wyprodukował.

 

Mam nadzieję, że mój wpis wyjaśnił Tobie co nieco o tworzeniu angażujących grafik i zainspirował do działania 🙂 Zobacz więcej angażujących grafik i infografik w moim portfolio.