Na blogu

Wciśnij enter aby wyszukać

10 pomysłów na zastosowanie infografiki

Gosia Zimniak / INFOGRAFIKI  / 10 pomysłów na zastosowanie infografiki
infografika

10 pomysłów na zastosowanie infografiki

Ostatnio pracuję głównie nad infografikami dla moich klientów. Tworzenie ich (czyli przedstawianie informacji i wiedzy w przejrzysty oraz atrakcyjny sposób) naprawdę mnie pasjonuje. I dopiero teraz zorientowałam się, że jeszcze nie poruszałam tematu infografik na swoim blogu 🙂 Już nadrabiam i to w natężony sposób, bo dzisiejszy wpis będzie tak naprawdę wstępem do tej tematyki. W zanadrzu mam jeszcze dwa inne tematy związane z infografikami. Chcę stworzyć cykl, w którym pokażę wszystkie zalety i możliwości infografik, a także podzielić się moimi sposobami na ich projektowanie.

Infografika to wizualna forma prezentacji danych, informacji czy wiedzy. Jej celem jest przekazanie komunikatu w sposób przejrzysty, zwięzły, szybki do przyswojenia i łatwy do zrozumienia. Wielką zaletą infografiki jest to, że za jej pomocą można przedstawić naprawdę wiele tematów i można zastosować ją na różne sposoby. I zbierając moją wiedzę i doświadczenie w tworzeniu infografik, zastanawiałam się, o czym w związku z nimi najpierw napisać… Zacznę od samego pomysłu – do czego w ogóle możesz wykorzystać infografikę w swoim biznesie?

Poniżej 10 moich ulubionych pomysłów na zastosowanie infografiki:

1. Graficzne CV

Wizualny życiorys to sposób na niestandardową prezentację kariery zawodowej i wyróżnienie się na tle innych kandydatów (rekruterzy przeglądają codziennie setki tak samo wyglądających dokumentów).

Infografika jest idealną formą do przedstawienia życiorysu, ponieważ jej domeną jest prezentacja dużej ilości informacji, danych i liczb w sposób czytelny, przejrzysty, pozwalający na szybkie uchwycenie istoty przekazu.

W graficznym CV można wykorzystać takie elementy, jak:

  • oś czasu (np. pokazującą historię zatrudnienia lub historię działalności Twojej firmy),
  • statystyki (warto znaleźć sposób, aby pokazać swoje zalety w liczbach, np. liczba lat doświadczenia zawodowego, liczba projektów zakończonych sukcesem, liczba zadowolonych klientów),
  • chmura tagów, czyli wyrazów dotyczących Twoich umiejętności, zalet, cech charakteru,referencje bądź krótkie opinie byłych pracodawców czy klientów,
  • tagline, czyli slogan, który w kilku słowach opisze istotę tego, co robisz.

Moja praca nad graficznymi CV polega głównie na przejrzystym złożeniu całego dokumentu, dodaniu kolorów, graficznym podkreśleniu istotnych elementów i wizualizacji niektórych danych. Takie CV, które bez problemu można wysłać ubiegając się na każde stanowisko. Zdarzyło mi się też robić całkowicie oryginalne CV (np. oś czasu uwzględniającą doświadczenie związane wyłącznie ze stanowiskiem, na które dana osoba się ubiegała) z ilustracjami i elementami komiksu. Możliwości i pomysłów jest sporo. Pisałam kiedyś na blogu o graficznych CV, ale widzę, że wpis ten wymaga odświeżenia (wzbogacenia o dwuletnie doświadczenie), przygotuję też nowe wzory (z przyczyn wiadomych nie mogę jako przykład dać realizacji dla klientów).

Graficzne CV przyda się nie tylko osobom poszukującym pracy. To także ciekawy sposób na przedstawienie siebie w zakładce ‘O mnie’ na stronie firmowej czy na blogu.

Pamiętaj! Pomimo że aspekt wizualny w przypadku graficznego CV jest ważny, nie może on górować nad treścią CV. Nadal treść: życiorys, doświadczenie i umiejętności są najważniejsze! Dlatego dobrze zaprojektowane graficzne CV podkreśli te informacje, a nie je przytłoczy.

2. Promowanie idei

Infografiki są lubione i chętnie udostępniane, dlatego jest to bardzo dobre narzędzie do promowania różnych idei. Przykładowo, zrobiłam kiedyś infografikę o zaletach czytania i widzę, że jest ona często udostępniana nie tylko w Internecie. Wiem, że w kilku szkołach i bibliotekach wisi wydrukowana w formie plakatu… Ja nie mam nic przeciwko, bo wraz z infografiką udostępniany jest znajdujący się na niej adres mojej strony internetowej, poza tym sama uwielbiam czytać i cieszę się, że mam swój udział w promowaniu czytelnictwa.

Jeśli Twoja firma jest w posiadaniu jakiejś ciekawej wiedzy lub ma swoją wyjątkową misję – infografika to dobry sposób, żeby ją wypromować, a przy okazji wypromować firmę 🙂

 infografika

3. Drukowane materiały reklamowe

Ulotka to forma promocji, która może być uznawana za trochę przestarzałą. Jednak zdaję sobie sprawę, że w niektórych sytuacjach, w niektórych branżach nadal się z nich korzysta. Ulotce można nadać nowoczesną formę – nie musi to być blok tekstu ozdobiony zdjęciem. Ulotki czy reklamy drukowane zaprojektowane w formie infografik są atrakcyjne i pouczające, bo zawierają ciekawe informacje. I wcale nie chodzi o to, żeby zrobić infografikę na temat danej firmy/marki, tylko o to, żeby zaprezentować wartości, jakie dana firma/marka może dostarczyć klientom. Tradycyjna reklama/ulotka tworzy potrzebę i uświadamia problemy, reklama w formie infografiki idzie krok dalej, bo daje rozwiązania… a przez to wzbudza zaufanie i pomaga budować wizerunek eksperta.

4. Instrukcja

Rzadko kiedy chce nam się czytać instrukcje ;P O wiele przyjemniej i łatwiej zapoznać się z instrukcją w postaci infografiki. Dzięki wizualnym analogiom możemy podkreślić łatwość czegoś (np. tylko 4 kroki…) lub zaznaczyć proces za pomocą linii czasu czy drogi. Ja przygotowałam instrukcję przy okazji promocji mojej blogowej, książkowej akcji (przykład poniżej).

5. Wizualizacja statystyk, wyników ankiety, raportu

Wykresy i słupki nie muszą być nudne! Zbyt wiele danych przedstawionych w jednym dokumencie (np. w Excelu) może męczyć i sprawiać, że odbiorca gubi się, ma problemy ze skupieniem. Gdy przedstawimy je na infografice, stają się bardziej przejrzyste i czytelne.

6. Zwiększenie ruchu na stronie

Infografiki mają wielki potencjał wirusowy – są chętnie klikane i udostępniane, przez co generują ruch na stronie. Przykładowo, moja infografika 12 rzeczy, na które nie warto tracić czasu w ciągu dwóch dni przyciągnęła na mój blog tyle osób, ile zazwyczaj odwiedza go przez cały miesiąc.

7. Prezentacja

Żeby sprzedać komuś nasz pomysł, żeby zarazić kogoś naszą ideą musimy mu ją najpierw zaprezentować w atrakcyjny sposób. Infografika może się tutaj świetnie sprawdzić. Jaka jest jeszcze jej przewaga nad PowerPoint czy Prezi? Korzystając z tych programów mamy do dyspozycji nieskończoną ilość slajdów… A jak wiemy, po 10 slajdzie na ten sam temat już nam się chce trochę ziewać. Dlatego prezentacja w formie infografiki sprawi, że nasz temat czy nasza oferta nie będzie „przegadana” – znajdą się tam wyłącznie istotne kwestie, które przedstawione w atrakcyjny, angażujący sposób sprzedadzą nasz pomysł.

8. Zbiór cytatów

Uwielbiamy klikać cytaty w social mediach, uwielbiamy cytaty w formie graficznej, a jeszcze bardziej uwielbiamy, gdy mamy wiele cytatów ilustrowanych zebranych w jednym miejscu – na infografice.

9. Grafika na stronę www

A może zamiast tradycyjnie wypełnionej strony internetowej – tekstem i zdjęciami ze stocków warto przygotować coś ekstra? Na przykład wizję firmy w formie infografiki lub graficznie przedstawiony proces współpracy z klientem. Potencjalni klienci lubią być dobrze poinformowani przed rozpoczęciem współpracy – przedstaw im informacje o sobie, o swojej działalności w możliwie najbardziej przystępny sposób.

10. Streszczenie książki/rozdziału

To rodzaj infografik, który ostatnio jest mi szczególnie bliski (już wkrótce wyjdzie książka, w której znajdą się moje infografiki). Z pomocą infografiki można zaprezentować informacje lub jakieś zagadnienie z książki i w ten sposób ją promować. Jest to fajne rozwiązanie dla autorów czy wydawnictw.

Poniżej jeszcze kilka przykładów (kliknij, żeby powiększyć):

 

 

To tyle tytułem wstępu do tematyki infografik. Jeśli masz już pomysł na to, jak wykorzystać infografikę w swoim biznesie, to w kolejnych wpisach z cyklu będę pisać o tym, jak stworzyć świetną infografikę. Możesz też nie czekać i mi zlecić jej stworzenie 🙂 Link do mojej oferty: gosiazimniak.pl/nowa-strona/infografiki

 

 

  • Świetny wpis i bardzo dobre pomysły! Aż zapragnęłam mieć infografikę do swojego kursu 🙂

  • Aneta

    Czekam z niecierpliwością na kolejne teksty związane z infografikami. Uważam, że to naprawdę dobry pomysł na prezentowanie wielu treści. Zwłaszcza wspomnianych przez Ciebie instrukcji. Może w końcu ktoś zacząłby je czytać, gdyby były w przystępnej formie 🙂

  • Ostatnio pokochałam infografiki, uczę się je robić, ponieważ jestem graficznym beztalenciem, to idzie mi to jak po grudzie, ale się staram ;).

    Postanowiłam przygotować infografikę na swoją stronę internetową, pokazującą etapy pracy ze mną. Sprawia mi to ogromną frajdę i czuję, że dla potencjalnych klientów też będzie to sygnał, że podchodzę do swojej pracy kreatywnie. Dodatkowo, na infografikach łatwiej pewne rzeczy przekazać. Chcę również w postaci infografik przygotowywać propozycje współpracy. Myślę, że taka graficzna strona ma dużą moc :).

  • wyzwanie podjete! 😀 czyli dzisiejszy dzien bedzie kreatywny 🙂

  • Czy mogłabyś mi doradzić w kwestii CV ? nigdy nie próbowałam infografiki i uważam, że to idealne rozwiązanie dla mnie ponieważ jestem kreatywną osobą. Niestety mam poważny problem z CV, wybierając najważniejsze doświadczenia zawodowe mój życiorys i tak wychodzi na 2 str A4. Trudno mi pomieścić 9 lat doświadczenia na jednej kartce. Czy masz jakiś pomysł? Z góry dziękuję za pomoc.

    • Wcale nie jest powiedziane, że cv ma się zmieścić na jednej kartce, zwłaszcza, że już wybrałaś najważniejsze rzeczy. Sama robiłam graficzne cv, które miały 3 strony.

      • Dziękuję, podniosłaś mnie na duchu 🙂 wczoraj spróbowałam, zrobiłam 3 różne cv z infografiką. Zobaczymy czy przypadną do gustu potencjalnym pracodawcom. Pozdrawiam

  • Dopiero przeczytałam, ciekawy wpis na pokazanie alternatywnego wykorzystania infografiki (bo nie tylko na FB). Wpis daje dużo do myślenia w kontekście rozwoju własnej fimry czy działań:) Dziękuję:)